Retail en rondom dementie

Retail en rondom dementie

Wist je dat 1 op de 3 Nederlanders dementie krijgt?
Wist je ook dat dit aantal de komende jaren explosief zal stijgen?
Dit heeft behoorlijke impact waardoor dementievriendelijk winkelen van essentieel belang is.
Heb je er al over nagedacht wat dit gaat betekenen binnen jouw organisatie of bedrijf?
Hoe ga je er mee om? Hoe ben je voorbereid?

 

Herken je deze voorbeelden uit de praktijk?

• Een klant blijft maar vragen waar de koffiepads staan terwijl je het net hebt uitgelegd. Jij raakt geïrriteerd want het is al zo druk.

• Mevrouw weet de naam van een product niet meer en heeft het telkens over een blauw doosje. Klantvriendelijk als je bent zoek je mee maar komt er niet uit. Je voelt de frustratie in je opkomen terwijl collega’s op je wachten.

• Meneer wordt ineens boos wanneer je zegt dat het artikel niet op voorraad is. Zijn ogen schieten vuur, jij voelt je ongemakkelijk en je hart gaat tekeer.

• Iemand wil iets afrekenen maar is de pincode vergeten.

Andere klanten in de rij beginnen ongeduldig te zuchten. Eigenlijk wil je deze persoon rustig kunnen helpen maar voelt ook de druk van de rij.

• Je ziet iemand die helemaal stilvalt, om zich heen kijkt en niet meer weet waarom hij of zij
in de winkel is. Ondertussen heb jij geen idee wat je ermee moet. De tip van jouw collega om deze klant te negeren is voor jou geen oplossing. Je voelt je onzeker bij deze situatie.

 

Maar wat is er eigenlijk aan de hand?

In zulke situaties is er écht meer aan de hand dan op het eerste gezicht lijkt. Het is geen opzettelijke manier van doen bij deze klant. Dit is gedrag dat voortkomt van een persoon met dementie of beginnende geheugenproblemen.

 

Dit gaat jouw bedrijf helpen

Je hoeft echt geen zorgprofessional te zijn om in situaties zoals hierboven beschreven op een affectieve en effectieve manier kunt handelen. De workshop van Rondom Dementie wordt
op locatie gegeven en gaat jou echt helpen omdat je daarna weet:

• wat wél en wat niet helpt

• hoe je met kleine signalen groot verschil maakt

• hoe je kalm blijft zonder het ongemakkelijk te maken

• wat er gebeurd bij iemand met dementie die een winkel binnenstapt

• hoe je ermee omgaat wanneer iemand voor de 5de keer hetzelfde puzzelboekje bij je koopt

 

In de workshop ‘Dementievriendelijk in bedrijf’ leer je:

• De signalen van dementie herkennen en wat valt op in het gedrag

• do’s and don’ts in het contact. Wat werkt wel en wat liever niet?

• Hoe je vriendelijker en duidelijk kunt handelen zonder te betuttelen

• hoe je als team elkaar scherp houdt en kunt ondersteunen

• hoe je met kleine gebaren écht het verschil kunt maken

• Praktische tips om je winkel dementievriendelijk(er) te maken

Workshops op maat mogelijk

Loop je binnen jouw bedrijf of organisatie tegen specifieke thema’s aan rondom dementie?
Rondom Dementie biedt ook op maat gemaakte workshops aan. Uiteraard ook op locatie.
Neem gerust vrijblijvend contact op voor je vraag of vragen.

Voel-Bewust-Coaching
Stuijvenburchstraat 155
6961CV EERBEEK
e.brinkman@voel-bewust.nl
Tel: 06-13 69 65 21